LOOMIA – A Decentralized Platform for Identity and Personal Data

Von Ralf Keuper

Eine neue Plattform für die Verwaltung digitaler Identitäten und personenbezogener Daten ist an den Start gegangen: LOOMIA. Darüber wird u.a. in New York Tech Company LOOMIA Taps Multi-Billion Dollar Personal Data Market berichtet. LOOMIA unterscheidet sich von anderen Lösungen aus dem Umfeld dadurch, dass es eine Verbindung zwischen der Person und ihrer Bekleidung herstellt.

Zielsetzung:

LOOMIA suggests a protocol for multi-factor identity verification that bridges the physical world and the digital world to prove that the physical you is the digital you. We do this by using personal data collected from your garments, synced to an online profile and verified with a fingerprint. In short, we ensure that you are you by collecting personal data from what you wear (Quelle: LOOMIA TILE – A Decentralized Platform for Identity and Personal Data)

Der Nutzer soll die Möglichkeit haben, seine personenbezogenen Daten in Eigenregie zu verwalten und zu verkaufen:

The LOOMIA protocol ensures that your personal data continues to belong to you. Instead of companies profiting off of your identity, you can own and sell your data to brands, researchers, and other organizations who are interested in learning more about how you use their products and systems, thus creating a closed feedback loop with no middleman and allowing you to profit from being you.

Unternehmen können dadurch, so Loomia, Kosten für die Marktforschung einsparen:

In the process, LOOMIA’s system solves a key problem for brands as well: smart apparel alone is projected to be a $130 billion global market by 2025[9], and yet there is no good way to track the performance, use, and longevity of apparel and other soft goods once they leave the store. Customer research can cost a brand or research group upwards of $100,000 per product to conduct surveys and focus groups, predict product outcomes, track inventory, and evaluate marketing campaign reception. Even after doing all those steps, the information they get is still very incomplete, collected with very limited context.

Kernelemente der Lösung sind der LOOMIA Electronic Layer, der LOOMIA TILE, die TILE Platform und LOOMIA Data Exchange. Im Hintergrund sorgt die Blockchain-Technologie (Ethereum, Blockstack) für die sichere Verwaltung der Identitäten und Berechtigungen.

Über die Funktionsweise des LOOMIA Tile:

The LOOMIA TILE serves two different functions. In its first function, it acts like a “keychain” with all your soft goods registered as “keys,” gathering all of the data collected through them in a single place. ..

In its second function, the LOOMIA TILE acts like a “MetroCard” which you can reload with TILE tokens in order to make purchases at LOOMIA Rewards locations, through an NFC chip which approves transactions and converts TILE tokens seamlessly into other digital currencies. ..

The LOOMIA TILE uses a blockchain-friendly chip for identification, meaning it will have a device ID, a public key, and a private key. This could be a Chronicled chip, or another chip with easy blockchain integration.

Alle LOOMIA Bekleidungsstücke werden in der Blockchain mit ihrem Public Key registriert. Mit dem entsprechenden Private Key weist sich der Nutzer als der Eigentümer aus.

All LOOMIA products will be registered on the blockchain. In the post-manufacturing phase a public/private key pair is generated for the product and the public address is written to the blockchain with that item’s ID. This address represents the owner of the product.

Die während des Tragens der Kleidung generierten Daten werden gehasht (DHT) und in die Blockchain geschrieben, referenziert. Die eigentliche Datenhaltung erfolgt in Storj.

Worin der eigentliche Nutzen und Zweck der Anwendung liegen soll, erschließt sich mir nicht wirklich. Es handelt sich dabei um eine Mischung aus Fitbit und IoT auf Blockchain-Basis, ganz abgesehen von der Frage des Datenschutzes und der Verkettung digitaler Identitäten. Sollte der Kunde noch die Daten aus seinem Smart Home und seinem Connected Car über die Blockchain verwalten lassen, dann ist die Totalerfassung nicht mehr weit.

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